Sunday, June 13, 2010

Aku dan world cup


Dalam masa sebulan ni, aku akan bercakap bahasa bola walaupun aku kurang fasih bermain bola.
Itu normal. Aku pengamat sukan bolasepak. Dan aku bukan athletic. 

Dalam sejarah hidup aku, memang dah banyak kali aku berhenti kerja supaya aku dapat menumpukan sepenuh tumpuan menonton World cup. Malah aku takkan fikir dua kali untuk lepaskan jawatan perdana menteri yang aku sandang sekiranya profession itu membuatkan aku tak boleh tengok world cup.
Maka sebab itulah aku tak dilahirkan menjadi seorang perdana menteri, sebaliknya aku lahir sebagai seorang penonton world cup.




Sebagai seorang yang berketerampilan kacak, maka pasukan pilihan aku haruslah kacak juga.
Ini bagi mewujudkan momentum semasa aku menyokong pasukan itu nanti. Dalam erti kata lainnya, baru ada chemistry pasukan dan peminat. 

Oleh kerana semua pasukan yang bertanding lebih cenderung memilih pemain-pemain berwajak penyangak, dan Italy pula adalah satu-satunya pasukan yang celik dunia dunia fesyen serta pemain-pemainnya berketrampilan model, maka aku pilih pasukan Italy sebagai fan sepanjang hayat.


Sebagai seorang fan yang true, sepatutnya aku tak tengok perlawanan bola sepak pasukan lain kecuali pasukan italy. Tapi aku terpaksa juga tengok pasukan-pasukan lain sebagai warm up untuk memberi sokongan maksima kalau italy main nanti. Dan tugas sebagai fan juga bukan mudah. Aku terpaksa bersengkang mata selain belajar mengutuk peminat pasukan-pasukan lain untuk menjatuhkan moral mereka yang sedia rendah. 

Sepanjang World cup ni, aku mungkin akan penuhkan blog ini dengan cerita bola. :) 

0 comments:

Post a Comment