Monday, August 9, 2010

Dewi Bulan yang direjam dengan Lembing Apollo


Biasanya , kalau hari Jumaat, memang aku rehat lama sikit.
Pergi sembahyang. 
Tak tahu apa yang pelik sangat pada pemikiran bos aku .
Agaknya dia ingat aku curi tulang kot ? Rehat lama-lama.
Ada sekali dia tanya: “Lu percaya sama tuhan ka?”

Pelik bunyinya soalan boss aku . “Kenapa?”.
Aku jawab balik soalan dia dengan soalan aku sendiri pulak.

“Lu orang melayu, bukan sembah itu bulan ka?” 
Dia tanya lagi tanpa segan silu. Dia nampak yakin dengan soalan dia. 
Mukanya langsung tak ada tanda-tanda rasa bersalah.

“Mana ada sembah bulan” aku jawab balik dengan rasa pelik. Ajaran sesat mana pulak yang rasuk boss aku ni sampai tiba-tiba tanya soalan macam ni. Selama ni tak pernah pun.


“Bukan lu Melayu punya orang mau hari raya mesti mau tengok bulan?” Sungguh ikhlas sekali bunyi soalan dia ni. Terus aku dapat tangkap paras intelektual dia.

“Ohhh ! sebab tu ke? 
Bukan ma, kitorang melayu ikut calender Arab. Orang putih ikut pusingan matahari, kitorang ikut pusingan bulan.Kalau mau raya mesti mau tengok bulan dulu, sudah pusing habis ke belum.”

Sebenarnya aku pun jawab ikut belasah je. Aku bukan tahu sangat pun. 
Tapi tahan sikitlah daripada dia yang selama ni sangka, orang Islam ni sembah bulan. Bunyi macam pagan je.

“Itu macam ka? Tapi saya aa, sudah tak percaya tuhan lagi. Saya sembahyang pun pasal adat saja.”

Wah ! Terus penasaran aku . Biasanya , dialah yang pagi-pagi pergi bakar colok kat tokong. Aku ingatkan alim, munafik rupanya.

“Dulu orang Amerika hantar roket pergi bulan, tak ada jumpa sama kita punya tuhan. kita aa, Cina punya org percaya bulan sana ada dewi duduk. itu dewi serupa tuhan la.”

Aku biarkan aje tauke aku dengan fahaman agnostik dia tu. Mungkin teori ketuhanan dia secara individu je.

Pasal paras kejahilan dia tentang agama Islam tu, aku ibaratkan sama macam kejahilan aku tentang dewi bulan tu juga. Kalau dia tak cerita, aku pu tak tahu pasal agama dia ada tuhan tinggal kat bulan.




* * *
Aku balik rumah. Terus buka internet.

Nak persiapkan diri , aku nak google cerita pasal Dewi Bulan tu. Lain kali , kalau ada orang cina lain tanya soalan sama, aku dah prepare jawapannya. Aku tahu sikit-sikit pasal tuhan mereka.


Dan yang aku jumpa adalah mitos purba kehidupan dewa-dewi menurut kepercayaan orang Cina. Aku syak betullah kot .... Dan Mengikut wiki..






Di syurga,ada pasangan bernama Houyi dan isterinya benama Cheng’e. Seperti juga hidupan lainnya di syurga, mereka adalah immortal. 
Maknanya laki-bini kebal dan tak boleh mati.

Tetapi keseluruhan territori syurga berada dibawah perintah oleh Yù Huáng (maharaja jed). 

Pada suatu ketika, 10 orang anak Maharaja Jed telah bertukar menjadi matahari. Aku kurang pasti tujuan mereka jadi matahari tu , akan tetapi ... Secara tak langsung bumi jadi sangat panas.

Houyi si suami itu telah diperintahkan untuk memnggil pulang anak-anak Maharaja jed. 
Dia menganggap itu tugas yang mudah je . lagi[un Houyi memang terkenal sebagai pemanah terhebat di syurga.

Dia pun menyasarkan dengan tepat pada 9 biji matahari yang semua panahannya membuatkan matahari itu terpadam.
( kononnya 1 lagi yang tertinggal adalah matahari yang kita nampak hari ni )

Maharaja Jed jadi sangat marah bila dapat tahu cara Houyi menyelesaikan masalah. apatah lagi 9 biji matahari yang terkorban itu adalah anaknya sendiri.

Akibat amarah yang tak tertanggung, dia dengan kemurkaan seorang tuhan besar yang juga penghulu surga telah menarik balik kuasa immortal pasangan suami-isteri itu sebelum mencampakkan mereka ke bumi.

Kecewa sebab kehilangan kuasa immortal, Houyi telah menjelajah serata bumi . Kononnya di Bumi pun ada pil immortal. 

Akhirnya berkat usaha gigih berjaya juga dia mendapatkannya. Diberikan sendiri oleh Queen mother of the west yang bermastautin di gunung kura-kura.

Diberikannya sebiji pil. Tapi kalau dikerat dua pun , sudah cukup untuk menjadikan orang yang memakannya sebagai immortal. jadi kuantiti 1 tu dah cukup untuk dia makan laki bini.

Houyi menyimpan pil itu ke dalam satu uncang dan membawanya pulang. 
Sesampai di rumah, dia keletihan mahu mandi, dia berpesan kepada isterinya, agar jangan dibuka uncang itu . 

Namun isterinya Cheng’e tak patuh pada perintah, malah dia membuka uncang dan segera ternampak pil immortal tersebut. 

Namun tiba-tiba suaminya yang selesai mandi kembali. Dari derapan bunyi langkah suaminya itu membuatkan Cheng’e jadi kaget. Panik.

Tanpa fikir panjang disorokkan pil itu didalam mulutnya, yang kemudiannya secara tak sengaja dia telah tertelan pil immortal tersebut.

Kerana kuasa pil melebihi kadar sukatan. Maka Cheng’e jadi overdose. Tubuhnya terapung ke udara.

Houyi yang menyedari ada sesuatu yang tak kena berusaha memaut isteri dari terus terapung.
Namun tidak berjaya.
Houyi yang kehabisan akal mahu tak mahu terpaksa menggunakan anak panah untuk mengelakkan isterinya dari terus terapung, tapi tak sampai hati. Kerana cinta. 

Cheng’e terus terapung tinggi sehingga mendarat di bulan. Kuasa immortalnya membuatkan dia terus kekal berada di situ Sehingga ke hari ini.

* * *

Boleh tahan romantiknya cerita tu. Macam satu chapter dalam hikayat 1001 satu malam. Kisah tu mungkin tamat sebagai sebuah kisah yang agak sedih. 

Tapi sambungan mitos tu lebih menyedihkan. Sifat ketuhanan Dewi tersebut telah dipanah oleh roket Amerika bernama Apollo 11.. Damn you America !!
dan penjelajahan angkasalepas NASA telah membunuh kepercayaan agama Bos aku... 


Cerita ni dah 2 tahun lepas . Aku cuma repost balik je.
Mengingatkan kembali pada soalan "hari raya mesti nak tengok bulan" maka aku terus teringatkan pasal bulan puasa :



Maka aku mengambil kesempatan ni nak ucapkan pada kawan-kawan semua
Selamat berpuasa di bulan Ramadhan 


0 comments:

Post a Comment